33 år efter fartygskatastrofen – efterlevande kan få ersättning

För 33 år sedan eldhärjades fartyget M/S Scandinavian star utanför Lysekil och 159 människor miste livet. Nu öppnas för att överlevande och anhöriga kan få ersättning, skriver den danska tidningen Politiken.

ANNONS

År 1990 började färjan M/S Scandinavian Star brinna utanför Lysekil, på väg från Oslo till Fredrikshamn. Av de 482 människor som befann sig ombord omkom 159. Tre av dem var svenskar.

Flera utredningar har sedan dess försökt kartlägga orsaken till branden. Tidigare i år stämde 31 anhöriga och överlevande den danska Sjöfartsstyrelsen efter att en utredning visat att Sjöfartsstyrelsen inte utfört en regelenlig kontroll av fartyget innan det släpptes iväg från hamnen i Danmark.

I stämningen restes krav på skadestånd om 450 000 danska kronor per person, men kravet avvisades av Sjöfartsstyrelsen.

Scandinavian Star kan prövas på nytt

Nu kan ärendet komma att prövas på nytt, rapporterar tidningen Politiken. Danska staten beviljar en så kallad ”fri process” vilket innebär att staten står för alla kostnader i samband med rättsprocessen. Gruppens advokat Mads Pramming har efter beskedet lämnat in en ny stämningsansökan.

ANNONS

– Det är ett jätteärende som nu kommer till domstol. Det är väldigt bra för mina klienter som har väntat i decennier på att ett beslut ska komma. De har kämpat för att klargöra om den danska sjöfartsstyrelsen är ansvarig och ersättningsskyldig för att inte ha genomfört en kontroll av Scandinavian Star innan branden, säger advokat Mads Pramming, till Politiken.

I stämningen finns ett krav på 450 000 danska kronor per person för 45 av de berörda. Där ingår både danska och norska överlevande och anhöriga. Skulle de få igenom kravet handlar det alltså om strax över 20 miljoner.

Kan landa på 200 miljoner kronor

Skulle även övriga berörda i ett senare skede ställa samma krav på ersättning kan det landa på 200 miljoner danska kronor, enligt Politiken.

Tidningen har intervjuat Mike Axdal som själv var ombord på fartyget och också miste en som far och sin bror.

– Beslutet om fri process är ett erkännande av att detta är ett viktigt och principiellt ärende, som det finns en rimlig och befogad anledning att föra. Jag sitter fortfarande med en klump i halsen och en sten i magen eftersom det fick gå 33 år innan en rättsprocess inleds. Nu måste staten erkänna detta katastrofala misstag, säger Mike Axdal.

ANNONS

Färjekatastrofen M/S Scandinavian Star

Natten till den 7 april 1990 brann fartyget M/S Scandinavian Star utanför Lysekil.

En första brand upptäcktes på däck fyra i en hög med sängkläder och skräp strax före tvåtiden på natten. Den släcktes av passagerare och rapporterades.

Bara minuter senare uppstod en andra brand på däck tre. Branden fick ett våldsamt förlopp och spred sig till däck fyra.

En halvtimme senare bedömdes branden vara utom kontroll och nödsignal skickades ut via radio.

Utredningar har pekat på att upp till sju separata brandhärdar kan ha startats på fartyget. Det har aldrig slagits fast vem eller vilka som anlagt bränderna, men många teorier har lagts fram genom åren.

Såväl skeppsredaren som rederiets VD dömdes år 1992 för brott mot reglerna om fartygets säkerhet till fängelse i 40 dagar, och den norska befällhavaren Hugo Larsen till fängelse i 60 dagar.

LÄS MER:Nya uppgifter om katastrofbranden på Scandinavian Star

LÄS MER:Besättningen på Scandinavian Star frias från misstankarna om mordbrand

ANNONS