Arkivbild. Nasa-forskare vill att man nu ska undersöka närmre hur astronauters sexuella hälsa riskerar att påverka från långvariga perioder i rymden. Bild: AP / Nasa

Forskare: Astronauter riskerar att få erektionsproblem

Det finns många hälsorisker med att åka ut i rymden. För varje dag som man spenderar i tyngdlöshet riskerar ens muskler att förtvina och ens ben bli skörare. Men nu har forskare hittat ytterligare ett potentiellt problem som kan drabba astronauter: nämligen erektionsproblem.

Amerikanska forskare har identifierat en ny hälsorisk bland astronauter i vad de säger är den första studien där man bedömer vilka effekter kosmisk strålning och tyngdlöshet riskerar att ha på mäns sexuella hälsa.

Nu kräver de att man noggrant ska övervaka hur astronauter påverkas och mår efter att de varit ute i rymden, rapporterar The Guardian.

Kan vara i flera decennier

Eftersom det inte var möjligt att utsätta människor för deras experiment så valde de Nasa-finansierade forskarna att använda sig av råttor som de hängde upp i selar i luften, som de sedan exponerade för simulerad galaktisk kosmisk strålning.

På jorden är människor skyddade från den kosmiska strålningen tack vare planetens magnetfält och atmosfär. Men på månen och på Mars finns det ingen effektiv barriär. Ombord på rymdstationen ISS finns det ett visst skydd, men astronauterna blir under en veckas tid utsatta för lika mycket strålning som en person på jorden blir på ett år.

När forskarna sedan analyserade hur råttorna påverkades kunde de se att även låga nivåer av galaktisk kosmisk strålning ökade en slags stress i djurens kropp, vilket påverkade artärerna som förser könsorganen med blod. Det i sin tur ledde till erektionsproblem bland råttorna.

Även tyngdlöshet riskerade att påverka organen, men inte till samma grad.

Dessutom fann de att problemen kunde vara länge och att astronauter i teorin kan riskera att lida av effekterna i flera decennier.

”Dessa resultat på att den neurovaskulära funktionen i de erektila vävnaderna kan försämras under resten av astronauternas sexuellt aktiva livslängd efter att de återvänt till jorden från en långvarig utforskning av rymden”, skriver författarna i sin studie.

Kan vara reversibelt

En positiv aspekt av deras studie var att forskarna även fann att erektionsproblemen gick att behandla. Genom att använda sig av specifika antioxidanter verkade vävnadsfunktionen förbättras.

– Även om de negativa effekterna av galaktisk kosmisk strålning var långvariga, tyder funktionella förbättringar som inducerades genom att rikta in sig på redox- och kväveoxidvägarna i vävnaderna att den erektila dysfunktionen kan vara behandlingsbar, säger en av studiens huvudförfattare, Justin La Favor vid Florida State University.

LÄS MER:Här är årets bästa rymdbilder