Här samlas influencers i Chicago – för att snacka politik

Lättsamma intervjuer om Kamala Harris som en maträtt och exklusivt bakom kulisserna-material – hundratals influencers har för första gången någonsin bjudits in till demokraternas konvent i USA.
En av dem är Jeremy Jacobowitz, en internetpersonlighet som fokuserar på mat och resor.
– Under veckan har jag till exempel frågat folk hur de skulle beskriva Trump eller Kamala Harris i termer av mat. Det är kul, men öppnar upp för allvaret, säger han.

ANNONS
|

För första gången någonsin har så kallade “content creators”, influencers som skapar och delar innehåll på plattformar som Tiktok, Youtube och Instagram, bjudits in till demokraternas konvent. Över 200 influencers har fått ackreditering till eventet, och en blå matta har bokstavligt talat rullats ut för dem. Flera av dem har också fått vara talare på den stora scenen under eventet, jämte namn som Barack Obama och Hillary Clinton.

Jeremy Jacobowitz från New York är en internetpersonlighet som i sina kanaler kallade “Brunch Boys” fokuserar på mat och resande. Han har över en miljon följare och gjorde redan vid valet 2020 politiskt innehåll i samarbete med det demokratiska partiet.

ANNONS

– Jag är riktigt exalterad över att vara här och göra det jag kan. Ett val som detta är kritiskt och viktigt och jag vill nå de som inte nödvändigtvis är informerade eller engagerade. Mina följare är unga och läser inte tidningen eller tittar på nyhetskanaler på tv. Demokraternas kampanj behöver nå den gruppen, och de är mina följare.

Fokuserar på kandidaterna – som mat

Schemat är så späckat för Jeremy Jacobowitz och andra influencers att han knappt har sovit – han kan välja och vraka bland events, programpunkter och möten. Innehållet i Brunch Boys kanaler under veckan en huvudsakligen lättsam mix. Fokuset lägger Jeremy Jacobowitz på den energiska stämning som han menar att kampanjen fått upp sedan Kamala Harris fick kandidaturen.

– En stor del av det hela är att vara på plats och visa på hur exalterade folk är. I slutändan är energin nästan viktigare än enstaka policies. Det är viktigt att visa hur coolt det här är, det är vad som får folk att gå och rösta, säger han.

Jeremy Jacobowitz inspekterar sin telefon. Han har bland annat varit på plats för att fråga väljare om vilken maträtt respektive kandidat representerar.
Jeremy Jacobowitz inspekterar sin telefon. Han har bland annat varit på plats för att fråga väljare om vilken maträtt respektive kandidat representerar. Bild: Adrianna Pavlica

Hur får man in politik på ett konto som domineras av mat?

– Innehållet är ju väldigt mycket jag, och jag är väldigt passionerad när det kommer till politik. Men det handlar om att få ut budskapet på ett kreativt sätt. Till exempel har jag frågat folk hur de skulle beskriva Trump eller Kamala Harris i termer av mat. Det är kul, men öppnar upp för allvaret. Folk hyllade Kamala som en maträtt av högsta kvalitet och en sådan som alla älskar, medan Trump hånades som överkokt och torr.

ANNONS

Blev influencers för aborträtten

Pari och Eve är bästa vänner och driver sociala medier-kanaler under namnet Pari & Eve och “Gemma_talks” och har över en miljon följare. De har valt att inte offentliggöra sina efternamn av säkerhetsskäl. Båda har en master i folkhälsovetenskap och arbetar för organisationer som fokuserar på reproduktiva rättigheter. Det är också vad Pari och Eves sociala medier handlar om till stora delar. De startade sina kanaler efter att Högsta domstolen i USA tog bort aborträtten sommaren 2022.

– Vi har fokuserat på reproduktiva rättigheter och jämställdhet under de här två åren och egentligen inte pratat direkt partipolitik, snarare har vi tagit upp lagar och policys och de är såklart kopplade till individer. Så vi har mer och mer tänkt att vårt arbete också handlar om att få folk att gå och rösta, säger Pari.

I sina kanaler blandar de lättsamma bakom kulisserna-inlägg med allvarsamma monologer.

– Ärligt talat har båda partierna problem med att få unga väljare att känna att deras röst räknas. En del av det vi gör den här veckan är därför att avmystifiera vad som händer på ett stort politiskt event som det här, säger Eve.

De har också haft ett mål att prata med så många politiker som möjligt.

ANNONS

– Varje politiker och lagstiftare vet idag hur viktigt det är med reproduktiva rättigheter men att höra från oss som befinner oss på frontlinjen kan stärka och påverka deras beslutsfattande. Vi har verkligen gått fram till människor i korridorerna på eventet och tagit kontakt, säger Pari.

Saknar helt direktiv

Pari och Eve berättar att de fått ackreditering utan att ha fått några instruktioner om innehållet de ska producera. Duon har själv bekostat sin resa men tagit hjälp av en pengainsamling som bland annat många följare skänkte pengar till.

– De ville ha oss som sina ögon och öron på konventet. Det känns väldigt validerande. Precis som det är validerande att ha blivit inbjudna att få vara med här. Jag ser media idag som ett ekosystem med olika arter som existerar sida vid sida och som kompletterar varandra. Det är viktigt att vi som är content creators är här för om det demokratiska partiet vill nå olika målgrupper så behöver de använda sig av de olika kommunikationsvägar som finns tillgängliga, säger Pari.

Och hon och Eve märker av en ny energi gällande reproduktiva rättigheter sedan Kamala Harris klev fram som presidentkandidat.

– Vi själva är väldigt exalterade både över Kamala Harris och vicepresidentkandidaten Tim Walz. Båda är väldigt högröstade när det kommer till abort och mobiliserar folk runt frågan, som är avgörande inte bara för valet utan också för USA:s framtid.

ANNONS
GP:s Adrianna Pavlica på plats i Chicago.
GP:s Adrianna Pavlica på plats i Chicago.

LÄS MER:Lance Fourstar är med och avgör vem som blir presidentkandidat

LÄS MER:Väljare extatiska under Demokraternas konvent

LÄS MER:Gazademonstrationer orosmoln för Demokraternas konvent

ANNONS