Vill man visa för andra att man är i mataffären för att dejta är tipset att lägga en ananas i kundvagnen – upp och ner.
Vill man visa för andra att man är i mataffären för att dejta är tipset att lägga en ananas i kundvagnen – upp och ner. Bild: Mostphotos

Singlar i Spanien söker kärlek i mataffären – med en ananas

Mellan klockan 19 och 20 söker sig singlar i Spanien till mataffärer – för att hitta kärlek. Ett fenomen som drog igång kort efter att komikern Vivy Lin postade ett humorklipp på Tiktok – som har blivit viralt. På sociala medier rekommenderas en upp- och nedvänd ananas i kundvagnen för att visa vad man är ute efter.
– Hela världen pratar om detta, från Finland till Kina, säger Vivy Lin.

ANNONS

Allt började på en mataffär i spanska Sevilla i slutet av augusti. Vivy Lins kollega Carla Alarcón kommenterade att hon hade hört att det fanns en specifik ”raggtid” på en särskild spansk matkedja, Mercadona.

De tog fram mobilen och hittade snabbt att det var en deltagare på dejtingprogrammet ”First Dates” som hade noterat att på Mercadona kryllar det av singlar mellan klockan 19 och 20.

Klockan var 19.05 när Vivy satte igång sin mobilkamera och började spela in klippet som har blivit viralt.

Vivy och Carla kan knappt hålla sig för skratt.

De går runt i mataffären och frågar en kille om han har hört talas om ”Mercadonas raggtid”. Inget svar. De möter samma förvåning när de ställer samma fråga till en kassörska.

ANNONS

Men efter en stund gör Vivy en iakttagelse – det finns flera människor som har gått runt och runt i affären, ändå är kundvagnen tom.

– Det är som att alla är här mellan 19 och 20 för samma sak, säger hon i klippet.

Signalen: Upp- och nervänd ananas

Vivy Lin publicerade klippet på sitt Tiktok-konto och fick stor spridning. Videon fick många att skratta, men väckte också nyfikenhet: Stämde verkligen detta med dejting i mataffären?

Många ville testa om det gick att hitta kärleken mellan sötade flingor och serranoskinka i lågpriskedjan. En nyfikenhet som ledde till att polisen tillkallades till en mataffär i Bilbao, eftersom stora grupper ungdomar ville komma in, uppger El Mundo.

Besöken till mataffären har lett till fler videos som i sin tur har bidragit till att fenomenet har blivit större och en internationell snackis.

– Hela världen pratar om det: Finland, Sydamerika och New York. Även i Kina har man skrivit om detta, säger Vivy Lin och lägger till att klippet inte är något betalt samarbete.

Fenomenet har också diskuterats på sociala medier där det även påstås att det finns vissa koder som avslöjar vilka som är i affären för att dejta, rapporterar tidningen El País. Det ska till exempel handla om att lägga en upp- och nervänd ananas i kundvagnen. En symbol som flera medier dock varnar för används av swingers.

ANNONS
Komikern Vivy Lin är överraskad över att klippet hon spelade in i mataffären fick så stort genomslag.
Komikern Vivy Lin är överraskad över att klippet hon spelade in i mataffären fick så stort genomslag. Bild: Privat

Just möjligheten att träffas i verkligheten i stället för som en profil i en dejtingapp tror Vivy Lin är något som flera längtar efter.

– I dessa tider kan det vara svårt att träffa någon. Vi arbetar på distans, pluggar på distans, handlar på distans. Vi gör så mycket online. Men man vill se ett leende, en gångstil, känna någons doft.

”Vi vill koppla av för en stund”

Samtidigt tror inte den här komikern att det är jakten på kärlek som har fått så många att dela hennes klipp och hacka på fenomenet, utan snarare något annat.

– Folk ville gå till affären för att skratta. Jag har sett mer humor än kärlek. Även på sociala medier har det varit många memes, skämt och roliga klipp. Vi vill skratta och koppla av för en lite stund från allt tufft och svårt som händer i världen.

LÄS MER:Jag är trött på Tinder – hur ska jag hitta någon?

LÄS MER:”Svenska Tinderbedragaren” ur TV4-serien häktad

LÄS MER:”Svenska Tinderbedragaren” ur TV4-serien häktad

ANNONS