Västra Götalandsregionens rödgröna styre, gruppledarna Madeleine Jonsson (MP), Carina Örgård (V) och Helén Eliasson (S)
Västra Götalandsregionens rödgröna styre, här representerade av gruppledarna Madeleine Jonsson (MP), Carina Örgård (V) och Helén Eliasson (S), gör gemensam sak med oppositionen och vädjar till Trafikverket om att bevara nattågen från Göteborg. Bild: Jonas Lindstedt

Regionen kräver att nattågen ska vara kvar

Samtliga partier i Västra Götalandsregionen vill rädda nattågen från Göteborg till Umeå och Åre. På tisdagen beslutade man att skicka en gemensam skrivelse till Trafikverket och regeringen.
– Man måste säkerställa att trafikeringen fortsätter, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.

ANNONS
|

SJ:s beslut att lägga ner nattågen från Göteborg, då de inte anses vara lönsamma, har väckt starka reaktioner i Västsverige. Trafikverket har nämligen samtidigt valt att upphandla nattågstrafik från Stockholm.

En namninsamling har fått tiotusentals underskrifter, och politiker i Göteborg har velat att kommunen ska agera i frågan. Nu gör en enig regionstyrelse i Västra Götalandsregionen just det, och skickar en gemensam skrivelse till Trafikverket samt regeringen.

– Det här är en jättetråkig försämring för invånarna, inte bara i Västsverige utan i hela Sverige. Det är viktigt för oss att markera, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande, och fortsätter:

ANNONS

– Det här behöver Trafikverket handla upp. Det är många som är beroende av den här trafiken, och det är också en del av omställningen till att vi har hållbara resor.

Sovvagn, nattåg vid Stockholms central.
SJ har beslutat att lägga ner nattågen från Göteborg, men nattågstrafiken norrut från Stockholm ska fortsätta med stöd av Trafikverket. Bild: Henrik Montgomery/TT

Nattågen mellan Göteborg och Umeå ska försvinna vid årsskiftet, medan nattågen mellan Göteborg och Åre/Duved ska försvinna från våren 2025. Helén Eliasson vill att Trafikverket har ett nytt avtal på plats tills dess.

– Man måste säkerställa att trafikeringen fortsätter. Det måste hända, och då måste man handla upp det här.

Holmin (M): ”Handlar om att stå upp för Västsverige”

SJ:s affärschef har sagt att en förutsättning för att kunna fortsätta är att Trafikverket ger statligt stöd, på samma vis som myndigheten redan gör för sträckan mellan Stockholm och Jämtland.

Lars Holmin (M), vice ordförande i regionstyrelsen, säger att det är Trafikverket som nu bör agera i frågan.

– Sedan kan man skicka skrivelsen till regeringen för kännedom. Men det är inte en regeringsfråga egentligen, säger han och fortsätter:

– Utifrån ett regionalt perspektiv tycker vi man kan fundera på varför man väljer att handla upp den här trafiken, som inte är kommersiellt gångbar, för stockholmare. Men man väljer att inte handla upp den för oss. Det blir lite konstigt tycker vi. Det handlar om att faktiskt stå upp för Västsverige på något sätt.

ANNONS

Hur viktiga är de här nattågen skulle du säga?

– Jag skulle inte säga att de i sig är superviktiga, men de är en del av en helhet. Börjar man urholka ett system är det väldigt lätt att man fortsätter. Ju mindre trafik det blir, desto färre blir det som reser. Till slut blir det då så få som reser att man kan börja dra ner på underhåll och säga att det inte behövs några nyinvesteringar.

Lars Holmin (M), vice ordförande i regionstyrelsen.
"Vi tycker att man ska behandla Västsverige på samma sätt som man behandlar Stockholm”, säger Lars Holmin (M), vice ordförande i regionstyrelsen. Bild: Thomas Johansson

Hur ser du på att staten ska gå in och stödja något som inte anses vara helt lönsamt kommersiellt?

– Det gör vi indirekt ändå på så många olika sätt, med olika trafikslag. I den här frågan blir det mer en princip. Om man nu tycker det är viktigt att behandla alla lika kan man fundera på varför stockholmarna får ha den här typen av verksamhet kvar, men inte människor från Västsverige.

Resandet med flyg och bil kan öka

Regionrådet Madeleine Jonsson (MP) menar att det även finns klimatskäl för staten att gå in och rädda nattågen, då resandet med flyg och bil annars riskerar att öka.

– I ett läge där Västsverige knyts allt närmare Norrland genom den gröna omställningen behöver vi öka möjligheterna till hållbart resande, inte slå sönder dem, säger Madeleine Jonsson i ett pressmeddelande.

ANNONS

LÄS MER:SJ tar bort alla nattåg från Göteborg

LÄS MER:Linnea vill ha kvar nattågen från Göteborg – har samlat över 28 000 underskrifter

LÄS MER:Liberalerna och Centerpartiet vill att nattågen från Göteborg räddas

ANNONS