Statens haverikommission utreder jordskredet vid E6

Statens haverikommission har inlett en utredning om skredet vid E6.
Myndigheten ska nu ta reda på vad som hände och vad som kan förhindra att det händer igen.
– Förhoppningen är alltid när vi inleder en utredning att kunna svara på vad orsaken var, säger utredningsledaren Alexander Hurtig.

ANNONS
|

Statens haverikommission fattade på tisdagen beslut om att de kommer att utreda jordskredet som gick över E6:an i Stenungsund den 23 september. Kommissionen tittar på allvarliga olyckor inom alla typer av områden och i det här fallet startar de en utredning på grund av de omfattande miljöskadorna.

– Skredets storlek och påverkan på infrastrukturen medger för oss att det helt enkelt är omfattande skador, säger Alexander Hurtig, utredningsledare på Statens haverikommission på tisdagseftermiddagen.

Myndigheten ser också att det finns säkerhetsvinster med att göra utredningen. Det vill säga hitta orsaker och faktorer som påverkat.

– Det handlar om att ta sikte på framtiden och se vad man kan göra för att förebygga sådana här händelser, säger Alexander Hurtig.

ANNONS

Flera faktorer kan ha lett till skredet. Bland de som har lyfts finns regn och bygget av ett nytt industriområde på motorvägens östra sida.

Stor olycksplats

Statens haverikommission konstaterar redan nu att det kommer att bli en utmanande utredning, eftersom det är en så stor olycksplats. Enligt räddningstjänsten är det en yta på 700 gånger 200 meter som har berörts av skredet.

Det är dessutom relativt ovanligt att kommissionen utreder den här typen av stora skred. Enligt Alexander Hurtig skedde det senast efter skredet i Småröd 2006. Då kom myndigheten med en rapport cirka två och ett halvt år efter händelsen.

Haverikommissionen kopplades in även när det gick ett skred på E6 vid Småröd 2006.
Haverikommissionen kopplades in även när det gick ett skred på E6 vid Småröd 2006. Bild: Lasse Edwartz

Hur lång tid kan man räkna med att det tar den här gången?

– Vi har som mål att ingen utredning ska ta längre än ett år och absolut inte längre än 18 månader. Vi ska försöka bli färdiga så fort som möjligt, men varje utredning har sina utmaningar.

Efter Småröd konstaterade Statens haverikommission att ”olyckan orsakades av att projektering och byggnation av den nya E6 vid Småröd bedrevs med brister inom riskbedömning, ledning, styrning och uppföljning.” De skrev också att skredrisken underskattades genomgående och att det som utlöste skredet var att det lagts upp alldeles för mycket fyllnadsmassor.

ANNONS

Efter Småröd fick byggherren, entreprenören och projektören kritik för bristande säkerhetsarbete.

Då gav ni ett antal rekommendationer, vet ni att de har följts?

– Vi lämnar rekommendationer och begär in ett svar från myndigheter vad de avser göra. Sen bedömer vi om deras svar är tillfredsställande mot bakgrund av de rekommendationer vi gett. Sen följer inte vi upp dem vidare efter det, säger Alexander Hurtig.

Just nu planerar kommissionen vilka åtgärder och undersökningar de kommer att göra, men det kan handla om intervjuer med berörda och vittnen, men även om undersökningar på plats.

LÄS MER:Risk för långa restider efter skredet vid E6 i Stenungsund

LÄS MER:Skred på E6 i Stenungsund – flera fordon körde ner i rasmassorna

LÄS MER:Fem faktorer som kan ha utlöst skredet vid E6

LÄS MER:”Ser onekligen ut som att det lagts upp väldigt mycket”

LÄS MER:Andres stod intill jordskredet i Stenungsund – trodde att ett flygplan nödlandade

ANNONS