Utredning klar: Piloten orsakade krasch i Vårgårda

Flygplanskraschen i Vårgårda förra sommaren där ett enmotorigt sovjetiskt flygplan brakade in i en skogsdunge var pilotens fel – eftersom startsträckan var för kort. Den slutsatsen drar Statens haverikommission efter att ha utrett olyckan.

ANNONS
|

I juli förra sommaren skulle piloten Kjell Brattfors lyfta från ett fält i Vårgårda kommun i sitt enmotoriga sovjetiska veteranflygplan av modellen Antonov An-2. Med ombord fanns även fyra passagerare.

Men något gick snett vid starten, och planet kraschade in i en träddunge.

– Jag vet inte vad som hände. Alla mätarna stod rätt, det lyfte bara inte, sa Kjell Brattfors till Göteborgs-Posten efter olyckan.

Samtliga ombord klarade sig utan skador.

Nu är Statens haverikommissions utredning av olyckan klar, och deras slutsats är att det inte fanns förutsättningar för att starta på ett säkert sätt eftersom startsträckan bara var 360 meter. Myndighetens bedömning är att planet hade behövt minst 410 meter för att undvika trädtopparna.

ANNONS

Vill överklaga beslutet

Kjell Brattfors är missnöjd med Haverikommissionens utredning.

– De har la räknat fel. Jag har följt manualen, och där står det att det räcker med 200 meters startsträcka. Jag har flugit Antonovplan i 27 år och tror jag känner maskinen bättre än haverikommissionen, säger han.

Han tror i stället att vinden kan ha orsakats av en oförutsedd luftström.

Haverikommissionen skriver å sin sida i sin utredning att det är möjligt att vinden kan ha varit svårbedömd, men att ”olyckan visar på vikten av att göra prestandaberäkningar inför varje flygning".

Kjell Brattfors ser nu över möjligheterna att driva ärendet vidare.

LÄS MER:Flygplan kraschade i Vårgårda

LÄS MER:Piloten om kraschen: ”Jag vet inte vad som hände”

LÄS MER:Sovjetiskt dubbeldäckare och elflygplan flög över Göteborg

ANNONS