Thomas Sterner, nationalekonom och professor vid Handelshögskolan i Göteborg säger att det är olyckligt att regeringen ”plockar bort alla klimatpolitiska styrmedel”.
Thomas Sterner, nationalekonom och professor vid Handelshögskolan i Göteborg säger att det är olyckligt att regeringen ”plockar bort alla klimatpolitiska styrmedel”. Bild: NICKLAS ELMRIN

Forskare sågar slopad flygskatt: ”Väldigt olyckligt”

Regeringen och Sverigedemokraterna har bestämt att flygskatten ska bort nästa sommar. Nationalekonomen John Hassler menar att flygskatten ändå inte påverkar klimatet – men han får mothugg av andra forskare.
– Den sammanlagda effekten av att regeringen plockar bort alla klimatpolitiska styrmedel är väldigt olycklig, säger Thomas Sterner, professor i miljöekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg.

ANNONS

Tidöpartierna har bestämt att skatten på flygresor tas bort från den 1 juli 2025. Anledningen är att de vill främja flygtrafiken och stärka Sveriges konkurrenskraft.

Det här väntas sänka priserna på flygresor, men samtidigt öka klimatutsläppen med 110 000 ton per år, enligt regeringen.

Ett bra beslut, enligt John Hassler som är professor i nationalekonomi och har utrett Sveriges klimatpolitik åt regeringen.

– Den gör ingen nytta för klimatet och den riskerar att vara negativ för svensk konkurrenskraft, säger han.

Hassler ser inga särskilda skäl ur klimatsynpunkt att minska flygandet i Sverige och att problemet med flygskatten är att det är flygandet som beskattas och inte själva utsläppen.

ANNONS

– Man borde beskatta utsläppen och inte huruvida man flyger i syfte att man ska stimulera utsläppsfritt flyg.

Enligt Hassler blir det inga direkta klimateffekter av att svenskar flyger mindre, så länge det sker inom EU eftersom utsläppen begränsas av utsläppshandelssystemet.

– Det betyder att om man minskar utsläppen från flyg i Sverige så påverkar inte det de sammanlagda utsläppen, säger han.

Täcker inte alla utsläpp

Men flera remissinstanser till regeringens tidigare förslag om att halvera flygskatten, däribland Naturvårdsverket och forskare vid exempelvis Chalmers och KTH, har påpekat att utsläppshandelssystemet täcker mindre än hälften av svenskarnas flygutsläpp.

Detta eftersom inte resor utanför EU eller de så kallade höghöjdseffekterna av flyg, där utsläpp får större klimatpåverkan på hög höjd, täcks av EU:s styrmedel.

Det betyder att flygbolagen inte behöver köpa utsläppsrätter för flygningar utanför EU.

– Många experter tänker inte på att EU:s utsläppshandelssystem bara täcker ungefär en tredjedel av svenskarnas flygutsläpp. Men för två tredjedelar finns det ingen klimatstyrning alls förutom den flygskatt vi har i Sverige, säger Jörgen Larsson, senior forskare i fysisk resursteori vid Chalmers.

Jörgen Larsson, forskare från Chalmers.
Jörgen Larsson, forskare från Chalmers. Bild: Privat

Ökar utsläppen

Han säger att en slopad flygskatt kommer bidra till ökat flygande och därmed till ökade utsläpp.

Dels beror det på att konsumenter är priskänsliga, när priset går ned köper man mer. Dels att det påverkar flygbolagen som kan erbjuda fler flygavgångar.

ANNONS

Han tar Ryanair som exempel, som sagt till DN att de vill satsa rejält i Sverige – om flygskatten tas bort.

– Det där kommer resultera i stora utsläppsökningar, säger Jörgen Larsson.

Han tycker inte att flygskatten räcker, men att den är ett komplement, eftersom det inte ännu finns någon internationell reglering som minskar utsläppen.

– Flygsektorn är skattebefriad till väldigt stor del genom att man inte betalar moms för utrikesresor. Att det inte finns någon klimatskatt eller annan reglering för de interkontinentala resorna och inte heller inget för höghöjdseffekten är det som flygskatten kompenserar för.

Orättvist för bilister

Thomas Sterner, miljöekonom och professor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, forskar just nu på hur ett optimalt styrmedel för flyget skulle se ut. Han säger att skatten som finns på flygresor inte är ett perfekt instrument eftersom den utgår från passagerarna och inte den totala klimateffekten och att den inte är internationell.

– Med det sagt är det ju klart bättre med en skatt än utan. Och det är som det brukar vara med den här regeringen, man plockar bort många styrmedel på klimatområdet. Reduktionsplikten är inte heller perfekt, men den är bättre än inget.

Om alla utsläpp så småningom inkluderas i EU:s utsläppshandelssystem kan dock det systemet användas istället för en flygskatt, enligt Sterner.

ANNONS

– Vanliga bilister tycker med viss rätta att det är orättvist att de ska betala världens högsta skatter när flygresenärer inte betalar någonting. Flygresenärer är ju generellt folk som har råd att betala litegrann. Och de orsakar större skada än bilister eftersom det finns den här höghöjdseffekten också, säger Sterner.

Han tror att flygresenärer blir tacksamma men är mer skeptisk till hur det tas emot av vanliga väljare.

– Det finns ju alla orsaker, både rättviseaspekter och klimatfysiska orsaker till att man skulle beskatta flyget extra mycket.

Höghöjdseffekten

Innebär att flygbränsle som förbränns på hög höjd släpper ut kväveoxider och vattenånga som bidrar till molnbildning och påverkar klimatet.

Enligt Naturvårdsverket är höghöjdseffekten nästan lika stor som klimatpåverkan från flygplanens utsläpp av koldioxid.

Källa: Naturvårdsverket och forskning.se (som finansieras av fyra svenska myndigheter)

LÄS MER:Regeringen skrotar flygskatten

LÄS MER:Så kan slopade skatten påverka flygpriserna

LÄS MER:Regeringen väljer att blunda för ökade utsläpp

ANNONS