Beställningar som skickas tillbaka kostar e-handlarna stora summor. Modejätten Boozt har börjat identifiera shoppingmönstret och har cirka 60 000 blockerade kunder.
Beställningar som skickas tillbaka kostar e-handlarna stora summor. Modejätten Boozt har börjat identifiera shoppingmönstret och har cirka 60 000 blockerade kunder. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Modejätten blockar 60 000 kunder – får inte shoppa

Nätshoppa och returnera. Paket som skickas tillbaka är inte bara förenat med miljöpåverkan utan även stora ekonomiska kostnader. Nu har e-handelsjätten Boozt tröttnat på kunder som satt shoppingmönstret i system och blockerat cirka 60 000 kunder, skriver Svenska Dagbladet.

ANNONS
|

Utbudet är enormt, frakten för det mesta gratis och därutöver kan produkterna ofta skickas tillbaka utan någon extra kostnad. Ur ett konsumentperspektiv framstår det mesta med näthandeln som fördelaktigt.

Statistik som Sveriges riksbank tagit fram visar också att e-handeln under 2022 omsatte 136 miljarder kronor – en fördubbling på bara fem år.

Lika muntert är det däremot inte alltid för återförsäljarna. Åtminstone inte när de behöver hantera kunder som gör stora beställningar för att därefter frekvent skicka tillbaka samma produkter. Beteendet är förenat med stora kostnader för företagen både i form av frakt och hantering för returnerade varor.

ANNONS

Ett sätt att handskas med problemet är att identifiera och blockera kunder där den här typen av shoppingbeteende är återkommande. E-handelsjätten Boozt har använt sig av ett sådant grepp sedan 2019. I dagsläget är 60 000 av totalt 3,5 miljoner aktiva kunder blockerade. Det berättar företagets finanschef, Sandra Gadd, för SvD.

Knepet har fått Boozt att hålla nere returgraden. Under flera år har den nu legat på cirka 35 procent. På frågan om hur mycket företaget sparar genom att blockera kunder som återkommande returnerar beställningar säger finanschefen till tidningen:

– Det är många miljoner, men jag kan inte säga någon exakt siffra.

Enorma kostnader för returer

Felix Kruth är produktchef hos mjukvaruföretaget Voyado, som bistår e-handelsföretag. Han menar att modebranschen är värst utsatt när det kommer till den här typen av shoppingbeteenden:

– Konfektion, kläder och skor är överlägset värst när det kommer till returer. För riktigt stora bolag är returer också en stor kostnad. Så att blockera har blivit vanligare bland de större, säger han till SvD.

Felix Kruth menar också att återkommande returer får kraftiga effekter på lönsamheten för näthandlare.

– Men det är en effektiv grej att blockera alla som returnerar för mycket. Det kostar sinnesjukt mycket pengar att hålla på med returer för bolagen. Det knäcker deras lönsamhet. Jag tror vi får se ännu mer av detta framåt, säger han.

ANNONS

LÄS MER:Jag är allergisk mot spartips – så får jag mer pengar

LÄS MER:Guide: För- och nackdelar med bostadsrätt och hyresrätt

LÄS MER:Hugo totalrenoverar sin lägenhet helt utan förkunskaper

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS