Amanda Brohman: Svenska politiker måste hitta en egen brat summer

Efter Kamala Harris framgångar på sociala medier har svenska politiker försökt imitera konceptet för att nå unga väljare. Deras misslyckade försök får Amanda Brohman att falla rakt nedför ”cringe”-stupet.

ANNONS

Sedan Kamala Harris utsågs till demokraternas nya presidentkandidat har det mest uppmärksammade inte nödvändigtvis varit hennes politik, utan hennes närvaro på sociala medier. Från ”Kamala IS brat” (artisten Charli XCX numera virala tweet) till memes om ”coconut trees” och ett soundtrack signerat både Beyoncé och Taylor Swift under hennes kampanjmöten, sammanfaller allt i en orkestrering online som nästan kan liknas vid en välsmord Hollywood-produktion.

Allting är perfekt men ingenting känns tillgjort, en motsägelse som verkar lika lätt att uppnå i USA som patenterat svår att uppnå utanför landets geografiska och virtuella gränser.

Och nu har Kamala Harris framgångar i sociala medier fått svenska politiska partier att ana stjärnglans: äntligen kan vi nå de kräsna och kritiska unga väljarna! Det är relativt välkänt att unga väljare är notoriskt svåra att nå för politiker såväl i Sverige som i USA.

ANNONS

Men Kamala Harris team har hittat en guldgruva bland internets många fallgropar. Unga verkar älska henne och hennes mysiga vicepresidentkandidat Tim Walz.

Att de själva inte är unga spelar ingen roll – för via internetkultur, virala memes och med stöd av popkulturens giganter pratar de plötsligt samma språk.

Svenska politiker har kastat sig över framgångsreceptet. Det var bara några dagar efter att Harris utsetts till presidentkandidat och ”Brat”, som Moderaterna publicerade ett instagram-inlägg om det nya jobbskatteavdraget med en bakgrund som lyste av den numera ikoniskt limegröna brat-färgen. På den sista bilden i inlägget står det bara ”Håller du med? (Är du så Gabbriette?)”

Frågan tycks syfta på en karaktär i Charli XCXs låt ”360” som heter Gabbriette och skulle representera den ultimata brat-tjejen. Problemet är bara att frågan inte alls har någon bäring i ett svenskt sammanhang, ens bland unga. Och Gabbriette nämns bara i förbifarten i låten – det är Julia som är grejen.

Några veckor senare, direkt efter sin hemkomst från demokraternas partikonvent i Chicago, dyker Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson upp i en video på SSU:s Tiktok-konto där hon mekaniskt läser upp en svensk version av Kamala Harris kanske mest kända citat. ”You think you just fell out of a coconut tree, you exist in the context of all in which you live and what came before you”, säger Harris i originalversionen.

ANNONS

I Anderssons svenska version finns inga ändringar. Det är en AI-genererad copy paste från en av årets mest delade videor, som blir ännu mer övertydlig när den brat-gröna färgen fyller videorutan och vi ser klipp på Andersson som dansar och är allmänt ”ungdomlig” till tonerna av Charli XCX.

Och denna vecka visar ett nytt strategidokument från Liberalerna att man vill göra partiledaren Johan Pehrson till ”Sveriges Tim Walz”.

Men det som kanske känns som en bra idé i teorin, faller brant nedför ”cringe”-stupet.

Det hade kunnat vara så enkelt. Att bara byta ut kokospalmen mot en björk eller gran, eller en Gabbriette mot en Matilda Djerf, hade visat på någon slags medvetenhet som nu saknas i den svenska politiska strategin för att nå unga.

Oavsett utfallet i valet i november kommer Kamala Harris att gå till historien som en politiker som lyckats bygga sin image bland unga och på sociala medier på ett innovativt, rekordsnabbt och skickligt sätt. Att hon lyckats handlar om att hon tagit sin unika kontext och använt den till sin fördel.

Nu måste svenska politiker sluta titta på Harris och börja leta efter sin egen kontext.

Vilken är din brat summer, Magdalena Andersson?

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Ogifta kattkvinnor kan avgöra valet i USA

LÄS MER:Janet Jacksons ursäkt påhittad av låtsasmanager

LÄS MER:Om bara Kamala vore den som Trump tror

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS