De svenska rapparna Dree Low och Einár uppträdde som förband till den amerikanska rapparen ASAP Rocky i Globen 2019. Två år senare mördades Einár.
De svenska rapparna Dree Low och Einár uppträdde som förband till den amerikanska rapparen ASAP Rocky i Globen 2019. Två år senare mördades Einár. Bild: Jessica Gow/TT

Jenny Högström: Äntligen kan vi prata om gangsterrapen på riktigt

Uppdrag Gransknings nya serie ”Topplistans 100-gubbar” behandlar i tre avsnitt vågen av gangsterrap och artister som börjat hoppa av. Äntligen kan vi tala om detta på ett nyanserat sätt, skriver Jenny Högström.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Det har nu gått över ett år sedan mordet på artisten Einár, 19 år, i Hammarby Sjöstad och ännu är ingen dömd. På juldagen i år mördades en person som, enligt uppgifter till Expressen, var misstänkt för inblandning.

Mordet på Einár föregicks av en uppmärksammad kidnappning, våren 2020. För inblandning i denna blev bland annat artisterna Yasin och Haval dömda, och en debatt om gangsterrap blossade upp. Vilken roll spelar musiken i det dödliga våldet? Skulle artisternas musik spelas i public service? Skulle de få pris?

Att en ung man dör en våldsam död är inget ovanligt i dag tyvärr, säger musikjournalisten Petter Hallén i Uppdrag Gransknings nya dokumentärserie ”Topplistans 100-gubbar” (16/12). Men att en av landets största artister blir kidnappad av några andra av Sveriges största artister är häpnadsväckande. Det är som om Adele skulle kidnappa Ed Sheeran, säger Hallén.

ANNONS

För Uppdrag Gransknings Dennis Franco är vinkeln dock inte i första hand brotten, utan avhoppen. Från musiken. Ille Freeway slutade med musiken i februari i år. Han som satt i bilen med Yasin och Jaffar Byn 2014 och gjorde Freeslaktish när den svenska gangsterrappen i generationen efter Kartellen låg i sin linda.

Då var de lokala superstjärnor utan skivbolag – i dag är de superstjärnor överallt, säger Hallén. Och även postuma släpp med Einár glider rakt in på hitlistorna.

Ille är varken först eller sist bland de svenska rapparna med att sluta och/eller plocka bort sina låtar från plattformarna. Vi har också Dree Low, K27 och senast i raden Aden från Hammarkullen. Men här är det Ille som berättar. Inte främst om att sluta med musiken utan om att bryta med en hel livsstil. Till sin hjälp har han en mamma som säger: ”en miljon spelningar, en miljon synder”.

Men att en av landets största artister blir kidnappad av några andra av Sveriges största artister är häpnadsväckande

I dokumentären syns också influencern Medinastudenten, Ramsis ”Moosa” Assal, som bland annat jobbar på Blå Huset i Tensta. Och Diamant Salihu, som skrev reportageboken ”Tills alla dör” (2021). Båda ser våldet som en del av ett större samhällsproblem som musiken gestaltar, samtidigt som artisterna är indragna. Om du inte lever upp till ditt rykte är du studiobandit. Och annars? ”Nu ligger du där död och kall, var det värt det?” som Ortens bästa poet 2018, Fahriya Feysal, sa på Grammisgalan 2019.

ANNONS

Alla ska vi dö – eller ”vi alla ska gitt” som Dree Low sjunger i ”Mimosa”. Men vissa lever med den sanningen 24/7.

Så varför slutar de nu? Ja, tar en steget så blir det såklart lite enklare för nästa. Och för både Ille och Dree Low tycks det finnas religiösa skäl i botten. Men om vi tittar på the real deal, det vill säga kriminaliteten, så skriver Göteborg Direkt så sent som i oktober att varannan gängkriminell i Göteborg vill hoppa av. Det är rekord. Uppenbart finns en vilja till förändring.

På en dryg timme lyckas Uppdrag Granskning få med huvuddragen i de senaste åtta årens musik och konflikter tack vare grundlig research av Johanna Karlsson, och ett utmärkt urval låtar och citat. Här har vi texter som direkt kommenterar händelser ingen kommer att uttala sig om på annat sätt. På gott och ont. Samtidigt ges en bild av att musiken med drillen blir allt mörkare och grövre.

Känslan jag får av programmet är ändå att det kanske äntligen är möjligt att prata om det här på ett mer sansat, nyanserat och självkritiskt sätt. Det är liksom inte antingen eller, för eller emot gangsterrappen som sådan utan betydligt mer komplicerat. Så när Yasin, i Victor de Almeidas Dialogiskt, får frågan om gangsterrappsdebatten säger han först: ”Ingen rök utan eld”. Men sen tänker han, och tillägger: ”Vi får inte fler fritidsgårdar för att de slutar ge priser till rappare”.

ANNONS

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Ännu en man åtalas för kidnappningen av Einár

LÄS MER:Utan Folk blir Göteborg en stad för de döda

LÄS MER:Detta är årets bästa böcker

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS