Ny kritik mot myndighet efter Scandinavian Star-branden

159 människor miste livet när Scandinavian Star började brinna utanför Lysekil 1990. Nu visar en ny rapport att danska Sjöfartsstyrelsens bristande säkerhetskontroll av fartyget sannolikt kostade människoliv.

ANNONS
|

Natten till den 7 april 1990 bröt en av de största katastrofbränderna ut i modern skandinavisk historia.

Färjan Scandinavian Star var på väg från Oslo till Fredrikshamn med 383 passagerare och 99 besättningsmän ombord.

159 av dem miste livet i den anlagda branden.

Branden har utretts i flera omgångar av norsk polis, som har kartlagt förloppet, men vem som anlade den är fortfarande oklart.

Misstankarna riktades mot en 37-årig dansk man, som dock själv omkom i branden.

I mitten av 2010-talet granskades händelseförloppet på nytt, och utredarna tittade närmare på en brand som uppstod utanför hytt 315 – nästan tolv timmar efter att den misstänkte anläggaren redan hade avlidit.

ANNONS

Sveriges Radio har tidigare rapporterat att fartyget överförsäkrades kraftigt bara en vecka före händelsen, och mycket tyder på att den eller de som anlade bränderna hade god kännedom om fartyget.

Tre personer dömdes

År 1993 dömdes rederiets tidigare vd Ole B. Hansen, kaptenen Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen i danska Högsta domstolen till sex månaders fängelse vardera för åsidosättande av säkerheten.

Hansen undkom dock sitt straff eftersom han flydde till Spanien och inte hann gripas i tid.

31 anhöriga och överlevande har stämt den danska sjöfartsstyrelsen efter att en utredning visade att myndigheten inte hade utfört en lagenlig kontroll av fartyget innan det lämnade hamnen i Danmark.

I stämningen restes krav på ett skadestånd på 450 000 danska kronor per person, men detta avvisades av Sjöfartsstyrelsen.

Brandens förlopp

Klockan 02.24: Mayday från Scandinavian Star till sjöräddningen Tjøme radio i Norge. 500–600 personer ombord. "Vi går i livbåtarna."

02.25: Scandinavian Star larmar färjan Stena Saga på väg till Danmark och ber befälhavaren att ligga "stand by".

02.25: Tjøme radio skickar ett mayday som berättar att Scandinavian Star brinner och att färjan ska överges. Man behöver omedelbar assistans. En rad fartyg anmäler sig direkt.

02.37-02.42: Sjöräddningsarbetet koordineras mellan sjöräddningen MRCC i Göteborg och danska samt norska motsvarigheten.

02.47: Stena Saga utses som ansvarig för sjöräddningen till havs.

02.50: Stena Saga kommer upp vid sidan av Scandinavian Star.

03.28: Kaptenen på Scandinavian Star meddelar Stena Saga om att fartyget evakueras.

03.35: Första räddningshelikoptern vid haveristen.

05.30: Förste rökdykaren sätts ned.

07.11: Stena Saga meddelar som sista fartyg hur många döda och överlevande man har ombord.

11.55: Bärgning av Scandinavian Star in mot Lysekil påbörjas.

21.17: Scandinavian Star, som fortfarande brinner förtöjs vid kaj i Lysekil.

Källa: GP

Skarp kritik mot Sjöfartsstyrelsen

Nu skriver danska DR att en expertgrupp riktar skarp kritik mot den danska myndigheten Sjöfartsstyrelsen.

År 2022 tillsatte Danmark en särskild enhet för att granska utredningsprocesserna.

Enheten består av personer som tidigare inte har arbetat med ärendet, däribland en dansk juridikprofessor, en tidigare åklagare och en utredningsexpert.

I den slutliga rapporten framhåller enheten att katastrofen förmodligen inte hade kostat så många människoliv om Sjöfartsstyrelsen hade genomfört en inspektion av den nyrenoverade färjan innan den sattes i trafik.

ANNONS

Vidare skulle en kontroll ha avslöjat att färjan seglade med en ny, otränad och för liten besättning, samt att inga båt- eller brandövningar hade genomförts.

Sjöfartsstyrelsens direktör avgick tidigare i veckan efter 15 år på posten.

LÄS MER:Nya uppgifter om katastrofbranden på Scandinavian Star

LÄS MER:Uppgifter: Värderade färja – före katastrofbrand

LÄS MER:33 år efter fartygskatastrofen – efterlevande kan få ersättning

ANNONS