Brittiske popkonstnären Derek Boshier död – blev 87 år

Brittiske Derek Boshier – en pionjär inom popkonsten – är död. Det bekräftade hans förläggare på lördagen för The Independent. Arbetarklasskonstnären var känd inte minst för sitt samarbete med David Bowie och The Clash.

ANNONS
|

Derek Boshier, som föddes i Portsmouth 1937, anses vara en av pionjärerna inom den tidiga popkonsten. Allra mest känd är han för sina samarbeten med artister som David Bowie och The Clash.

Efter en uppväxt i arbetarklassen studerade han på Royal college of art i London med start 1959. Tillsammans med konstnärer som Pauline Boty och Peter Blake porträtteras han i Ken Russells film ”Pop goes the easel” 1962, som kretsar kring popkonstens uppkomst.

Efter examen blev Boshier lärare på Central school of art and design där en av hans studenter hette John Mellor, senare känd som Joe Strummer i The Clash. Mötet ledde till att Boshier designade ”The Clash second songbook”, med en rad originella teckningar och målningar, som släpptes i samband med gruppens album ”Give ’em enough rope” (1978).

ANNONS

Trettio års vänskap med David Bowie

Ett annat fruktbart samarbete hade Boshier länge med David Bowie. Det var Derek Boshier som designade omslaget för Bowies album ”Lodger” – sista delen i artistens omtalade Berlin-trilogi.

Bakgrunden till samarbetet var en utställning Boshier curerade på Hayword Gallery 1979. Bland de 30 konstnärer som där ställde ut fanns serietecknare som Gerald Scarfe och Posy Simmonds samt videokonstnären Conrad Atkinson. Syftet var att bredda konstbegreppet och tillgängliggöra konst för fler – men det brittiska kulturrådet var då inte riktigt redo för den typen av idéer. Istället bad de Boshier avlägsna vissa verk – som riskerade att uppfattas som alltför kontroversiella, skriver The Guardian.

David Bowie följde intresserat debatten, och inledde därefter en vänskap mellan Derek Boshier som varade i över trettio år.

Fallande figurer ett återkommande motiv

Fallande figurer är ett återkommande motiv hos såväl Boshier som Bowie. ”Vi hade mycket gemensamt, vilket vi pratade om ibland. Vi kom båda från arbetarklass och var intresserade av pantomim, satir och fallande figurer” sa Boshier om Bowie i en intervju i Tatler.

Redan på omslaget till albumet ”Lodger” (1979) syns David Bowie falla – med ena handen i bandage (eftersom sångaren just då hade spillt hett kaffe på sig). Arbetet inför det albumet finns mer detaljerat skildrat i boken ”Outside the lines” (2016). Filmen ”Mannen utan ansikte” där Bowie 1976 gör sin filmdebut heter i original också ”The man who fell to earth” (Mannen som föll mot jorden).

ANNONS

Strax innan sin död 2016 skickade Bowie en handskriven lapp till Boshier med pepp och beröm för konstnärens arbete som han menade har inspirerat generationer.

Derek Boshier somnade in lugnt och stilla i sitt hem i Los Angeles på torsdagen, den 5 september.

”Utan tvekan hjälpte han till att skapa och definiera begreppet popkonst och bidrog till inriktningens utveckling i London och USA” skriver förläggaren enligt brittisk press exempelvis The Independent och han fortsätter.

”I mer än 60 år har han kommenterat och observerat populärkulturen, och hans verk är representerade på många av världens mest prestigefyllda museum och gallerier. Han kommer att bli oerhört saknad”.

Läs mer på GP Kultur:

LÄS MER:Gena Rowlands kvinnoporträtt har ristat in sig i filmhistorien

LÄS MER:Ulf Dageby är död – sångaren i Nationalteatern blev 80 år

LÄS MER:Författaren och tv-profilen Stefan Mählqvist är död

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturchef Johan Hilton tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS