Caroline Hainer: Hade Blake Lively tjänat lika bra på att prata om blåtiror?

Medan regissören och ena huvudrollen i ”Det slutar med oss” tagit varje tillfälle att prata kvinnohat, har motspelaren Blake Lively diskuterat stjärntecken och gjort PR för sitt hårvårdsmärke under filmens pressturné. Superstjärnans taktik är både tondöv och svekfull, skriver Caroline Hainer.

ANNONS

Det är inte uppenbart vad ”Det slutar med oss” handlar om. Filmplanschen visar en drömsk Blake Lively med lockigt hår, omgiven av rosa blommor.

Också Livelys framträdanden under PR-turnén har varit drömska och blommiga. I olika tv-program och morgonsoffor har hon iförd smäckra modekreationer (alltid blommönstrade) bakat kakor, diskuterat stjärntecken, pratat skor och kläder. Hon har lägligt nog också lanserat ett eget hårvårdsmärke.

En tydlig kontrast mot filmens faktiska tema, som är mäns våld mot kvinnor. Att Lively mer eller mindre mörkat det har skapat starka känslor online. Minst sagt.

”Det slutar med oss” handlar om bohemen Lily Bloom (Lively) som faller för karriäristen Ryle Kincaid (Justin Baldoni). Han visar sig vara våldsam och ett destruktivt mönster som Lily känner igen från sina föräldrars äktenskap upprepar sig. Colleen Hoover, som skrivit romanen som filmen baseras på, har i intervjuer sagt att händelserna är självupplevda.

ANNONS

Till skillnad från Lively har motspelaren Justin Baldoni, som också är filmens regissör, tagit varje tillfälle att prata kvinnohat. Han är uttalad feminist och berättar om att han gjorde filmen för ”kvinnan som sitter i biosalongen som kanske väljer att inte gå tillbaka till sitt misshandelsförhållande”.

I sin profil på Instagram länkar han till hemsidan för en kvinnohjälporganisation. Till CBS säger han ”Varför går hon inte? Det är fel fråga. Frågan vi behöver ställa oss själva är ”Varför gör män kvinnor illa?”.

Det är i kontrast till detta som Livelys taktik framstår som helt tondöv. I alla fall svekfull.

Pressturnéer för filmer tenderar att vara lika menlösa som förutsägbara. Skådespelarna talar efter inövat manus och får svara på samma banala frågor om och om igen. Lively har egentligen bara gjort vad hon brukar – visat upp sitt snyggaste filmstjärnejag, peppat för filmen och sålt in sig själv. Jobbat på varumärket, helt enkelt. Hon och maken Ryan Reynolds är inte skådespelare, de är produkter. Här i ligger det andra stora sveket som är svårare att formulera.

Att filmen håvade in över hundra miljoner dollar bara under första veckan ställer en annan obekväm fråga.

60% av alla dagens ”kändismärken” har skapats under de senaste sex åren, och över en tredjedel av dem lanserades 2020 eller senare. I en intervju med The New York Times säger Reynolds att han ”sedan länge gett upp skådespelarkarriären” och antar bara roller som kan finansiera hans affärsprojekt.

ANNONS

Han går så långt som att köpa upp ett walesiskt fotbollslag och sedan göra en dokumentär om själva investeringen så att om den går åt helvete så har han i alla fall filmrättigheterna. Fotbollslaget Wrexham har för övrigt en roll i hans senaste film ”Deadpool & Wolverine” och fans kan köpa specialflaskor med Aviation Gin, ett annat Reynoldsägt företag. Med andra ord: filmen är inte ett konstnärligt verk, utan en del i en lyckad vinstoptimering av hans imperium.

Lively försöker göra samma sak. Hennes drinkföretag, som säljer läsk och alkohol på burk, har gett ut speciella ”Det slutar med oss”-drinkar och med tanke på hennes hårprodukter är det logiskt att PR av hennes vackra hårsvall fått ta plats i marknadsföringen av filmen.

Att filmen håvade in över hundra miljoner dollar bara under första veckan ställer en annan obekväm fråga. Hade den dragit in så mycket om Lively pratat om blåtiror och obehaglig våldstatistik i morgonsofforna?

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:”Det slutar med oss” slutade med bråk

LÄS MER:Recension: ”Det slutar med oss” i regi av Justin Baldoni

LÄS MER:Recension: ”Det slutar med oss” av Colleen Hoover

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS