Esther Arndtzén: ”Hot book summer” får mig att rysa av obehag

Varför inte välja en outfit som passar John Steinbecks fattigdomsskildring ”Möss och människor” eller Anders Hansens ”Depphjärnan”? Med sin senaste reklamkampanj vill Adlibris göra boken till en sexig accessoar. Esther Arndtzén vet inte om hon ska skratta eller gråta.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Har du en ”hot book summer”? Jag blir kränkt av bara frågan. Men så lyder, helt oironiskt, Adlibris aktuella marknadsföringskampanj. En Gen Z-kompatibel efterapning av alla dessa ”hot girl summer”, ”brat summer”, ”white boy summer”... Man tappar räkningen. Det var bara en tidsfråga innan även bokmarknaden hoppade på tåget.

I samma veva har Adlibris lärt sig att använda influencer marketing. Marknadsföringen går genom svenska Carin Falk, bland andra. I ett inlägg på Instagram poserar hon med en tokdyr Céline-väska, en take-away kaffe och en bok. ”Boken är för mig vad kaffen är för Mary-Kate Olsen. Gåshud?”#readingishot” skriver hon.

ANNONS

Inte gåshud, men jag ryser av obehag. Absurdare blir det: influencern och entreprenören Stina Lönnkvist, ”Stinza”, använder sig av sin expertis inom färganalys och ger på sin Instagram tips på hur man kan styla sin läsning. John Steinbecks klassiker ”Möss och människor”, som utspelar sig på den kaliforniska landsbygden under den stora depressionen och handlar om två fattiga lantarbetare, paras ihop med en svart bikini och ett diamanthalsband. Vad annars.

Läser man Anders Hansens ”Depphjärnan” kan man pigga upp sig med en neongrön kjol och svarta klackar. Till Sally Rooneys ”Vackra värld var är du” kan man ta en matchalatte och med fördel dofta 2000-kronors Byredo-parfym.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Att boken blivit en ”sexig accessoar” är Adlibris långt ifrån först att hävda, och det är heller ingen ny trend. 2019 etablerades RWH, ”reading while hot” när diverse supermodeller började synas läsa böcker på stan, som Caroline Hainer skrev om i en krönika förra året. Samma år utnämnde New York Post böcker till den ”nya heta accessoaren”.

Stinzas och Carin Falks inlägg påminner om den kända scenen i ”White lotus” då de unga, spydiga tjejerna läser Nietzsche och Freud vid poolen. Deras val av läsning har inget med genuint intresse att göra, utan att deras ”bokstylister” valt ut just dessa titlar. Upplägget ligger tydligen inte särskilt långt från verkligheten.

ANNONS

Jag tänker på min mormor, före detta bibliotekarie, som tycker att folk som har prydnadsföremål i sin bokhylla i princip begår en synd av bibliska mått. Om hon hade sett en bok liknas vid en kaffemugg, hade hon förmodligen svimmat.

Svenskarna tycker att det är sexigt att läsa, visar en omtalad studie, passande nog framtagen av Adlibris. Visst. Men influencerkampanjen visar på ett nästan komiskt vis hur själlös och plastig vår inställning till litteratur har blivit. Den visar på att man inte kan göra läsandet i sig trendigt utan att behandla litteraturen som vilken annan vara som helst. Trender går ju även, som känt, över. ”Böcker är inte ett bete vi ska använda för att haffa nästa ligg utan snarare till för att vi ska förstå varför vi vill ligga”, som Simon Ridell skriver i Arbetarbladet.

”Hot book summer” gör mig sugen på att gå till ett bibliotek med otvättat hår och en smutsig t-shirt och läsa en gammal dammig, statligt subventionerad bok. Jag funderar också på om det inte är hög tid att överväga fast prissättning på böcker ‒ och be om att det hindrar liknande kampanjer i framtiden.

Läs mer i GP Kultur:

ANNONS

LÄS MER:De skriver litteratur att somna till

LÄS MER:”Första dejten” är det enda värdiga dejtingprogrammet

LÄS MER:Jag frestas av tanken på att kasta mobilen i sjön

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS