Varningarna om ubåten ignorerades – nu sitter han själv fast i djupet

På 3 800 meters djup ställs undervattenfarkostens besättning inför stora risker. Ännu vet vi inte vad som har hänt med den försvunna ubåten, men experter har ifrågasatt om den följde alla nödvändiga säkerhetsföreskrifter. Företagets vd ville inte låta ubåten certifieras av ett oberoende företag – nu är han en av de försvunna.

ANNONS
|

Ubåten Titan är byggd för att motstå det höga tryck som uppstår på 4 000 meters djup, men det finns flera risker med färden till Titanics vrak. Farkosten löper risk att åka vilse eller förlora kontakten med följeskeppet uppe vid ytan.

Tidigare passagerare har beskrivit hur tydligt företaget Oceangate var med riskerna inför dykningen. Mike Reiss, som dök med ubåten förra året, berättar för BBC att han fick skriva under en friskrivningsklausul som ”nämnde döden tre gånger”.

– De lär sig allteftersom. Saker går fel, jag har dykt tre gånger med det här företaget och man tappar nästan alltid kommunikationen, säger han.

ANNONS

Oceangate har hävdat att ubåten är utrustad med flera innovativa säkerhetsfunktioner, och enligt uppgifter till The Guardian ska alla vanliga kontroller och säkerhetsprocedurer ha genomförts innan ubåten dök ner mot Titanics vrak under söndagen. Men experter har tidigare varnat Oceangates vd Stockton Rush för möjliga ”katastrofala” problem med utvecklingen av Titan.

I ett brev från 2018, som New York Times publicerade under tisdagen, skriver branschorganisationen The Marine Technology Society, att man är orolig för de planerade expeditionerna och varnar för ”de nuvarande experimentella metoderna” som de menade att Oceangate använde sig av.

Branschfolk har tidigare varnat för potentiella säkerhetsproblem med ubåten Titan.
Branschfolk har tidigare varnat för potentiella säkerhetsproblem med ubåten Titan. Bild: Oceangate Expeditions via AP

Ignorerades av företaget

Organisationen var kritisk till att ubåten marknadsfördes med att den mötte en viss säkerhetsstandard från DNG, en organisation som certifierar utrustning för den maritima sektorn, utan att ha för avsikt att faktiskt låta den certifieras för detta.

Ett år efter brevet publicerade Oceangate ett blogginlägg, där man förklarade varför man inte skulle låta certifiera ubåten.

"Att informera en extern organisation om varje innovation innan den sätts in i verkliga tester är en förbannelse för snabb innovation", skrev företaget. Vd Stockton Rush, en man med lång ingenjörserfarenhet och grundare av Oceangate, sa i en intervju med The Smithsonian Magazine 2019 att den kommersiella undervattensindustrin ”inte har innoverat eller växt på grund av att de har alla dessa regleringar”.

ANNONS

Nu är han själv en av de fem som är ombord på den försvunna ubåten.

Oceangates vd, Stockton Rush.
Oceangates vd, Stockton Rush. Bild: Bill Sikes

Det är oklart om Titan har certifierats sedan dess, men en CBS-reporter som dök med ubåten 2022 har rapporterat att undantagsklausulen han skrev under slog fast: ”Denna experimentella farkost har inte blivit godkänd eller certifierad av något tillsynsorgan”.

Sökandet efter ubåten fortsätter på onsdagen. Men tiden är knapp. Enligt uppskattningar från den amerikanska kustbevakningen räcker syret i knappt 30 timmar räknat från onsdagsmorgonen svensk tid.

LÄS MER:De ska vara ombord på försvunna ubåten vid Titanic

LÄS MER:Hoppet: Ett bankande ljud från Atlantens djup

LÄS MER:Kamp mot klockan i sökandet efter Titanicubåt

LÄS MER:Så fungerar Titanic-ubåten

LÄS MER:Försvunnen Titanic-ubåt: Amerikanska kustbevakningen håller presskonferens

ANNONS